Turborenovering

2007-01-30
Likt sprickorna i toppen så kan en oljerykande turbo ge tillfälle att lära sig något nytt och samtidigt satsa lite högre i effektregistret! Den TD04-15G som jag kört med ända sedan den gamla röda T8:ans dagar har börjat puffa ganska mycket blårök. Hänger säkert ihop med en täppt oljeretur på den gamla bilen, lagren känns ok men tätningarna verkar ha gjort sitt.

TD04 är en riktigt trevlig turbo och finns i lite olika varianter. Kan varieras med olika kompressorhus och avgashusstorlekar, min nuvarnade är som sagt en 15G med 7:ans raka avgashus. Räcker till för ca 270 hk.
Den tänkte jag försöka renovera för att få den att sluta ryka olja. Men varför lägga jobb på en ganska ointressant 15G? Lika svårt/lätt att renovera den största 19T modellen eller den något mindre 18T. Så korpgluggarna hölls öppna efter en billig i renoveringsbehov och i lördags handlades en rejält slutkörd 18T för ganska billig peng.

Frågan är om den ens går att renovera, lagret är så slut att kompressorhjulet har tagit i i huset. Detta är INTE bra, därför var jag mycket tveksam, men gav med mig då priset justerades ner till hälften. Det får bli ett experiment om den kommer hålla eller inte, obalans i impellern och den här turbon blir mycket kortlivad... Två reparationssatser är nu beställda och båda turbona ska alltså renoveras. 18T som ett experiment och 15G som backup.
Men med tanke på hur 15G:n såg ut när den kom hem så finns i alla fall lite hopp!

Som synes har 18T:n det vinklade avgashuset, fortfarande 7:ans men med annan vinkel. Dessutom saknas wastegatens tryckklocka. Avgashusen är dock utbytbara och tanken är att min 15G ska få låna ut bådet detta och min hempulade "T3 klocka på TD04-fäste".

Återkommer när repsatserna trillar ner i brevlådan.
Just ja, en TD04-18T #7 mäktar med åtmindstonde 320 hk... ;)

2007-02-08
Repsatserna har kommit!
Dags att plocka isär 18T:n och märka upp allt snyggt. Under kompressorhuset såg det inte allt för illa ut, en del repor men inga krökta blad i alla fall.

Isär med allt! Och en sak. Muttern är vänstergängad. Kan vara bra att veta, dock verkar det finnas båda sortena eftersom vissa repsatser innehåller både höger och vänstergängad mutter.
Tyvärr kommer denna turbo aldrig gå att få fason på, axeln är alldeles för sliten vid lagerytorna. På den oslitna delen av axeln är måttet 7,5 mm och där lagret har suttit är den nu 7,3.... ojojoj. Sopkonteinern nästa ser det ut som, avgashuset kanske går att sälja och den ena rep.satsen borde jag kunna få ingen pengarna på. Jaja, nånting har jag väl lärt mig i allafall (?).
Återstår att se hur 15g:n ser ut inuti. I´ll be back.

2007-02-18
Dags för 15G till rakning.
Bort med avgas och kompressorhus och uppmärkning av delarna. Tuschstreck på kompressorn (senare bättrad med rits), rits över mutter och kompressorhjul. Turbinbladet mitt på urtaget pekar på hålet. Bara att ta isär!

Inuti ser det väldigt bränt och koksat ut men axeln har klarat sig fint. BRA!
Tätningen vid turbinhjulet var helt igenbeckad...

Rengjort med ultraljudstvätt och lämpliga skrapverktyg. Dags att plocka ihop!

När jag sen fick på kompressorhjulet så stämde det inte. När jag drog åt muttern med fingrarna så låste sig axeln. Efter lite undersökning så verkar det skilja sig lite mellan olika TD04:or, ty delen som följde med var inte alls lika lång som originalet. Men eftersom den gamla var juste efter tätningsbyte så var det inget problem.

Sådär! En styck renoverad TD04-lagerdel. Det krävs ett par försök för att få alla märkningarna att linjera på en gång eftersom att kompressorhjulet rör sig med muttern. Annars var det plättlätt och lagret känns nu jättebra. (lustigt) Passade också på att porta wastegatehålet när slipmaskinen ändå var lånad för toppen. Vi får se om det räcker, även baksidan är omformad för att låta gaserna smita ut lättare.

2007-03-26
Turbon klar och monterad. Ingen blårök längre det lilla som jag provkört i alla fall.

Wastegatehålet som det ser ut från insidan, turbon helt ihopmonterad och ett av de två nya vattenrören som jag lött ihop. Innan var det lite halvtaskigt med slangar i olika dimensioner med övergångar emellan. Nu mycket bättre!